Det tredje kapittelet fra den tredje bølgen og er nå klart for å presenteres til verden.
I 2011 kom «Mare» som omhandlet en reise inn i en verden av nåtidens og fortidens hekser, etterfulgt av «Djevelmakt» i 2014 og dens konseptuelle vandring i undergrunnen hvor rotter, svarte sjeler og falske kor rår. På det nye albumet «Profan» fullføres nå tankeprosessen, hvor det graves så dypt til det ikke finnes noe mer. Det er bare mer graving som må gjøres, men det bærer ingen frukter. Intet håp finnes bortenfor nattens traumer, intet samband bortenfor slangene, kun en kvelende tomhet.
«Det blir bare blekere og kaldere fra nå av. «Profan» representerer intet håp, et liv i gjørmen, en underkastelse til Dødens og Ljåens lover.» – Dolk (vokalist)
Musikalsk sett leverer Kampfar sin mest kompromissløse og intense innspilling så langt. Siden bandets oppstandelse i 1994 med folk og klassisk musikk som hoved innflytelser, og via de kalde vinder på Kvass, fortsatte bandet å fornye seg selv, noe som høynet dem til en black-metal autoritet som nå har nådd sin høyde med «Profan». Sanger som «Pole In The Ground» og «Profanum» haster tilbake til 90-tallets black-metal uten å miste karakteren til Kampfar anno 2015, mens seine sjøslag som «Daimon» og den episke avslutnings låten «Tornekratt» viser at bandet kan dykke dypt til tross for å levere en intensitet som få band i metal-verden kan kalle seg jevnbyrdig.
«Profan» er et resultat av en kreativ bølge som slo til for fullt i vake av «Djevelmakt» utgivelsen i tidlig 2014. Igjen så er platen delvis skrevet i Bergen, hvor halve Kampfar holder til, og i bandets spirituelle hjem i Hemsedal. Nok en gang var låtskrivings prosessen høyt tilfredsstillende. Jonas Kjellgren fra verdenskjente Abyss/Blacklodge Studios var atter en gang involvert ettersom trommene på dette albumet har den store ære av å være den siste innspilling noensinne gjort gjennom det samme miksebordet som har vært en katalysator for så mange legendariske album helt siden midten av 90-tallet. Vokalen ble spilt inn i Waterfall sitt studio i Oslo, ved hjelp av Stamos Koliousis, mens alle resterende opptak ble tatt hånd om av bandets egen Ole Hartvigsen, som også hadde rollen som produsent. Mikse jobben ble utført av Jonas Kjellgren ettersom han har fått en like dyp forståelse for bandets lydbilde som bandet selv, noe som har resultert i et album av episke proporsjoner.
Visuelt sett har bandet igjen valgt å ta i bruk flere av maleriene til den polske mesteren Zdzisław Beksiński. «Selve essensen av hva Kampfar fanger med sitt lydbilde er noe vi kun har sett speilet i Beksiński sitt arbeid, og det er derfor bare naturlig å ta i bruk hans kunst som visuell representasjon av musikken vår.» – Ask Ty (trommer).
Det visuelle designet av platen plukker opp tråden fra både «Mare» og «Djevelmakt», kurven i den tredje kreative bølgen er nå fullført på riktig vis. Som alltid med et band som skriver hovedsakelig på norsk, benyttes bildebruken som en guide for de lyriske temaene. Allikevel er det noen av låtene som fant sin stemme på Engelsk, som den lammende åpnings låten «Gloria Ablaze» og første singelen «Icons».
For første gang i bandets karriere har de bestemt seg for å lage en video for en av låtene på platen. I samarbeid med Red Pig Productions, mye på grunn av deres nære kunnskap av Beksiński sitt visuelle uttrykk og deres ekspertise i å skape interessante metallvideoer, er resultatet en historie som dypere kan forklare tema som albumet er skapt i.
“Profan” er en passende slutt på en lang reise igjennom naturens magi, makten til utholdenhet i møte med enorme krefter, og til slutt aksepten for at det ikke finns en resolusjon.
For å sitere ordene som er spydd ut i låten “Skavank”, det blir: ‘ingen bønner, ingen profetier, ingen hymner, ingen ritualer, intet liv. Men det blir ild.’
“Profan” slippes på Indie Recordings fredag den 13.november, 2015.
Kampfar Facebook | Kampfar hjemmeside
Artistside hos Indie Recordings | Kjøp!