Vreid
Rockefeller
15.08.2020
Vreid bringer metallen tilbake til Rockefeller med dunder og brak!
Jeg gleder meg til å kunne skrive en konsertanmeldelse igjen uten å måtte nevne noe som helst om hvor merkelig alt har vært og hvor annerledes ting har blitt. Akkurat den stunden er nok fortsatt et stykke unna, men i mellomtiden er det utrolig digg å være “hjemme” igjen, når Rockefeller endelig har åpnet dørene for konserter på nytt! Og fra man rundet hjørnet og så Rockefeller-flaggene over inngangen til man atter gikk inn dørene og opp til selve konsertsalen og ble møtt av det som kanskje er landets stolteste, fineste og mest dedikerte stab, var det bare lutter glede! Man kan selvsagt si hva man vil om langbord og sitteplasser, men med et tak på 200 publikummere og strenge krav om avstand, er det slik det må være. Det smått absurde i sittende headbanging ble også behørig kommentert fra scenen, men det la aldri noen demper på stemningen, til både bandets og publikums ære.
Men, altså. Det vi kom for, var selvsagt mer enn en tilfeldig samling av metal-frender i hovedstadens gildehall. Vi var der for METAL, og dét fikk vi til gagns! Etter en stemningsfull intro, smeller det løs når Vreid (9/10) åpner aftenen med en av sine aller beste låter, Når Byane Brenn. Det monumentale riffet og den deilige tekstlinjen “Når byane brenn/Står fjelli igjen” gir gåsehud når som helst, og der og da var ikke klokka 18:30 en lørdags ettermiddag, men midnatt like før ragnarok! Denne glir rett over klassiske godbiten Milorg, før bandet ønsker velkommen og skåler med publikum i sitt nye egenproduserte Vreid-øl. Er det noe denne gjengen ikke kan?
Derfra byr bandet på snadder fra hele katalogen, med Speak, Goddammit og Millom Hav og Fjell som to personlige favoritter, før de byr på et par overraskelser i anledning denne spesielle aftenen, i form av to prominente gjestevokalister. Først kommer Mats Evju fra Weh opp og gjør den dystre balladen (!) Empty, en låt de aldri tidligere har fremført live foran publikum. Deretter entrer selveste Vegard Bakken, bror av Windir-grunnlegger Valfar, scenen, og vi får to Windir-klassikere i form av Dauden og Svartasmeden og Lundamyrstrollet.
Siden vi allerede har blitt tatt tilbake til 1999, spør bandet om vi vil bli med enda lenger bakover i tid, og fyrer løs en cover av Rolling Stones-klassikeren Paint it Black, en låt jeg ville påstått forlengst var ihjelcovret, men som med Vreid blir en maskingeværsalutt som fungerer vanvittig mye bedre enn den burde ha gjort! Bandet låter likevel desidert best på sine egne låter, og når de avslutter med Hamsun-hyllesten One Hundred Years og signaturlåta Pitch Black, er det bare å konstatere at Vreid anno 2020 er et av Norges beste metalband, og det perfekte valget av band når metalen skulle bringes tilbake til scenen på Rockefeller!
Tekst: Espen Nørvåg Slapgård
Foto: Terje Dokken
[espro-slider id=13942]